O CÍRKVI



           Českobratrská církev evangelická, která je druhou největší křesťanskou církví v ČR, je první sjednocenou církví ve střední Evropě. Její kořeny sahají do české reformace, která začala o sto let dříve než reformace světová, reprezentovaná Martinem Lutherem a Janem Kalvínem. Počátky reformního hnutí v Českém království spadají do konce 14. století. Mocně je rozvinul začátkem 15. století profesor Karlovy university (v roce 1409 i její rektor) a kazatel v Betlémské kapli Mistr Jan Hus. Když byl v roce 1415 tehdejšími církevními představiteli nespravedlivě odsouzen a vydán k upálení, došlo v Českém království k bouřím a reformní hnutí se dalo do pohybu. Z radikálních husitských kruhů se v druhé polovině 15. století oddělila skupina, známá jako Jednota českých bratří či Jednota bratrská, ovlivněná zejména učením Petra Chelčického. Z nebezpečí stát se uzavřenou sektou se vymanila koncem 15. století, když se jejím vůdčím představitelem stal B. Lukáš Pražský, který výslovně navazoval na táborského duchovního vůdce Mikuláše Biskupce z Pelhřimova. Významným dílem Jednoty bratrské byl překlad Bible z původních jazyků, vydaný v šesti svazcích v letech 1579-1593 v bratrské tiskárně v Kralicích na Moravě, známý jako Bible kralická. Jednota bratrská představuje vpravdě vrchol české reformace.

           Po nešťastné bitvě na Bílé Hoře následovala v českých zemích tuhá protireformace. Totální zákaz jakékoliv nekatolické církve znamenal velkou pohromu pro obyvatelstvo, které bylo velkou většinou protestantské. Zákaz vypudil ze země řadu osobností, mezi nimi také vzdělaného theologa, humanistického filosofa a evropsky proslulého reformátora školství Jana Amosa Komenského, který se pak v cizině stal posledním biskupem Jednoty bratrské. Těžké období náboženské nesvobody trvalo 160 let. Mnozí z těch, kdo v českých zemích zůstali, podlehli nátlaku. Kdo chtěli dál zůstat věrni své evangelické víře, mohli tak činit jen tajně. V případě prozrazení následovaly těžké tresty, mučení i trest smrti. Teprve císař Josef II. vydáním Tolerančního patentu 13. října 1781 umožnil znovu veřejně se znát k evangelictví. Přihlásilo se přes rozličné překážky na 70 000 lidí velkou většinou z vesnic a samot. Nemohli se však vrátit k vyznání svých husitských a bratrských předků. Povolena byla jen vyznání světové reformace, luterské (augšpurské) nebo kalvínské (reformované). Toleranční patent nedával evangelíkům plnou svobodu, byli pouze snášeni s řadou omezení a pod dohledem římsko-katolických kněží.

           Teprve po vydání Císařského patentu v dubnu roku 1861 dosáhly evangelické církve v českých zemích právního uznání a mohly stavět kostely i s věží, vydávat církevní tisk, pracovat v oborech sociálních a výchovných, zakládat sbory i ve městech a navazovat zahraniční kontakty, které jim pomáhaly překonávat izolaci. Touha po spojení českých a moravských sborů obou vyznání se silně ozývala už v roce 1848 a zaznívala až do konce 1. světové války. Avšak teprve skončení této války a vznik samostatné ČSR poskytly možnost spojení prosadit. Na generálním sněmu obou církvi, konaném 17.-18.12.1918 v Praze, se spojily v jednu a přijaly název Českobratrská církev evangelická (ČCE).

           ČCE se spravuje podle zásad presbyterně – synodních. Základní jednotkou je místní – farní sbor, který má podle potřeby i několik kazatelských stanic. Sbor si volbou povolává svého kazatele a ze svého středu volí osvědčené členy (muže i ženy) za presbytery či starší, kteří společně s kazatelem sbor spra-vují jako jeho staršovstvo. Sbory jsou rozděleny do 14 seniorátů, které jsou spravovány seniorátními (čtyřčlennými, výjimečně šestičlennými) výbory, volenými ve shromáždění seniorátu (konventu) zástupci všech sborů seniorátu. Seniorátními konventy volení poslanci (rovným dílem z kazatelů a presbyterů), senioři a seniorátní kurátoři, členové synodní rady a zástupci Evangelické theologické fakulty tvoří nejvyšší zákonodárné a řídící shromáždění – synod. Synod rozhoduje svým usnesením o celocírkevních záležitostech (o zásadních otázkách dvoutřetinovou většinou) a volí i nejvyšší šestičlenný správní orgán – synodní radu – se sídlem v Praze. K plnění úkolů zřizuje synodní rada ústřední církevní kancelář, kterou řídí vedoucí tajemník, potvrzený synodem.           

Všechny správní orgány jsou voleny na šest let a ve všech (kromě staršovstva farního sboru) je paritní zastoupení kazatelů a presbyterů. Představiteli na všech třech stupních jsou vždy jeden theolog a jeden laik: ve sboru je to kazatel a kurátor (presbyter staršovstvem zvolený na celé funkční období), v seniorátu senior (sídlo seniorátu je vždy ve sboru, kde je zvolený senior farářem) a seniorátní kurátor, pro celou církev synodní senior a synodní kurátor. Funkce presbyterů je čestná, bezplatná. Funkce, které vykonávají kazatelé, jsou v seniorátním výboru a synodní radě vedle jejich úvazku sborového. Jen synodní senior a duchovenští tajemníci ústřední kanceláře (stejně jako její laičtí zaměstnanci) jsou plnočasově v celocírkevní službě, synodní kurátor a jeho náměstkové na částečný pracovní úvazek.

ČCE má také velmi rozsáhlou ekumenickou spolupráci a je zapojená do celé řady mezinárodních církevních svazů (Světová rada církví /WCC/, Konference evropských církví /KEK/, Světový reformo-vaný svaz /WARC/, Světový luterský svaz a další).